7°

Кисневе голодування відміняється: ВРУ спростить процес закупівлі кисневих станцій

Сьогодні українські парламентарі проголосували за проект Закону України №6293 «Про внесення зміни до розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)». Мета нового закону – покриття критичної потреби опорних закладів у незалежних джерелах кисню, а саме – у кисневих станціях.

У пояснювальній записці до законопроекту йдеться про те, що перший рік з пандемією COVID-19 виявив системну проблему, яка стосується стаціонарного лікування пацієнтів з хворобою, викликаною вірусом SARS-CoV-2, а саме – кисневе забезпечення відповідних закладів охорони здоров’я.

Кожне наступне загострення пандемії демонструвало, що ключова проблема так і залишається невирішеною.

Яким чином лікарні забезпечують пацієнтів киснем

В Україні всі заклади охорони здоров’я мають чотири способи забезпечення подачі кисню:

  • Кисневі балони. Використовуються для зберігання кисню у вигляді стисненого газу, які заправляються на спеціалізованих станціях. Вітчизняна практика показує, що лікарні, які використовують лише кисневі балони, першими потрапляють у дефіцит кисню під час підвищення на нього попиту на ринку.
  • Портативні кисневі концентратори. Ці автоматичні пристрої з електроприводом призначені для концентрування кисню з повітря, що їх оточує (технологія PSA). Головний мінус цього способу полягає у тому, що встановлення кисневих концентраторів збільшує навантаження на електромережі лікарень. Таким чином одночасна їх дія перевантажує часто застарілу електричну мережу і виводить її з ладу (та відповідно – усі кисневі концентратори закладу).
  • Кисневі резервуари для рідкого кисню. Дозволяють зберігати у великому резервуарі певний об’єм рідкого кисню, який виробляється за межами лікарні. Потребують постійної дозаправки рідкого кисню.
  • Кисневі станції. Власні системи генерації кисню з навколишнього повітря, які подають кисень під високим тиском по усьому закладу через централізовану систему трубопроводів від єдиного генератора. Саме цей спосіб забезпечує повну кисневу незалежність лікарні.

Кисневі станції будуть доцільними і там, де уже присутні інші способи кисневого потоку, адже вони дозволять лікарням мати вибір між джерелами кисню: пацієнти, які знаходяться на штучній вентиляції легень можуть використовувати високоякісний кисень з балонів або резервуарів, інші ж пацієнти, яким цілком достатньо кисню з власного генератора кисневої станції лікарень, зможуть використовувати саме його.

Економічна доцільність

Крім всього вищезазначеного, варто згадати і про економічну ефективність встановлення кисневої станції для лікарні. За орієнтовними підрахунками, 1 м³ кисню з кисневої станції коштує на рівні 1 кВт електроенергії (до 2 грн). «Куб» кисню з портативного кисневого генератора коштує вже на рівні 70 грн. А 1 м³ кисню з балону обходиться ще дорожче (враховуємо доставку цього балона).

Своєю постановою № 923 «Про виділення коштів для забезпечення подачею кисню ліжкового фонду закладів охорони здоров’я, які надають стаціонарну медичну допомогу пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2» від 09.10.2020 український Уряд виділив на забезпечення подачею кисню ліжкового фонду закладів охорони здоров’я, які надають стаціонарну медичну допомогу пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спочатку майже 1,5 млрд грн, а потім ще понад 895 тис. грн. За рахунок цих коштів лікарні могли купувати будь-який спосіб кисневої подачі на власний розсуд.

Киснева станція у Вараші

За результатами використання цих коштів було виявлено, що переважна більшість закладів надала перевагу портативним кисневим концентраторам через швидкість їх закупівлі на ринку і простоту обслуговування.

Останнє загострення пандемії навесні цього року продемонструвало, що лікарні, які закупили кисневі станції, забезпечили собі кисневу незалежність та не мали критичної нестачі у кисні. Натомість інші заклади ці проблеми мали.

Що змінює законопроект №6293?

Проект закону пропонує внести зміни до розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» та викласти абзац четвертий пункту 3-1 у наступній редакції:

«Установити, що на період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину, відповідно до Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», закупівля товарів (крім лікарських засобів, вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів, розхідних матеріалів для надання медичної допомоги хворим на COVID-19 та медичних виробів для вакцинації від COVID-19, медичного обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19, систем постачання медичних газів), робіт та послуг, пов’язаних з проектуванням та встановленням систем постачання медичних газів (у тому числі кисневих станцій, кріогенних ємностей, мереж централізованого киснепостачання та їх складових), а також інших послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби  (COVID-19), здійснюється в порядку, встановленому цим Законом для спрощених закупівель».

Народні обранці вважають, що прийняття законопроекту сприятиме покращенню стратегічної підготовки України до наступних загострень пандемії COVID-19.

Нагадаємо, що Верховна рада підтримала законопроект №5460, який передбачає виділення додаткових 800 млн грн на встановлення кисневих станцій в українських лікарнях.