11°

Одна з міських рад на Рівненщині втрапила у бюрократичний скандал

На початку червня експерти Центру «Ейдос» подали інформаційні запити у міські ради, аби у електронному вигляді отримати копії рішень про надання матеріальної допомоги фізичним особам за кошти місцевого бюджету у 2017 році.

7 із 50 міських рад вирішили не надавати ці рішення, посилаючись на високу вартість виготовлення документів. Вони виставили рахунки на кілька сотень гривень, за переведення документів у електронний формат, чим фактично вчинили правопорушення.

Відповідно до закону “Про доступ до публічної інформації”, усі рішення, що приймаються радою мають бути оприлюдненні на офіційному сайті. Фактично, якби ця норма була виконана, то міські ради вже мали б запитувані документи в електронному вигляді і їх не траба було б сканувати. Тобто, або чиновники не оприлюднили цю інформацію і порушили статтю 15 закону “Про доступ до публічної інформації”, або просто не хочуть надавати запитувану інформацію і таким чином також порушують закон.

Якщо поглянути на суми рахунків, які виставили міські ради, то можна побачити суттєве зловживання. Згідно із законом «Про доступ до публічної інформації», перші 10 сторінок відповіді на інформаційний запит мають надаватись безкоштовно.

У випадку, з яким стикнулися експерти Центру «Ейдос», лише 2 міські ради (Кіровоградська та Вараська) надали перші 10 сторінок запитуваної інформації, а на решту виставили рахунок. Якби це був випадок, коли у них не було і не мало бути цієї інформації в електронному вигляді, то за це їх навіть можна було б похвалити.

Що стосується наступних сторінок, то їх вартість вираховується відповідно до розміру фактичних витрат на друк та копіювання, які мав встановити окремо кожен розпорядник публічної інформації в межах визначених Постановою Кабміну №740 «Про затвердження граничних норм витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію» від 13 липня 2011 року.

Згідно з постановою Кабміну, затверджені граничні норми витрат на копіювання та друк у розмірі не більше ніж 0,1% від мінімальної заробітної плати за сторінку А4. Отже, гранична сума – 3 грн 20 копійок за сторінку, де поряд з відкритою інформацією міститься інформація з обмеженим доступом, що потребує її приховування, сума встановлена від 0,3% до 0,5% від мінімальної зарплати. Отже, це від 9 грн 60 коп до 16 грн за сторінку.

Суми рахунків, які виставили експертам Центру «Ейдос»

Назва органу влади Сума рахунку Ціна за 1 сторінку
Смілянська міська рада 1360 грн за 85 стр 16 грн/стр
Черкаська міська рада 2651,67 грн за 207 стр 12,81 грн/стр
Кіровоградська міська рада 850 грн за 231 стр 3,68 грн/стр
Харківська міська рада 1414,40 грн за 133 стр 3,20 грн/стр (за звичайний А4) та 12,80 грн/стр (за документ службового використання)
Запорізька міська рада 608 грн за 190 стр 3,20 грн/стр
Вараська міська рада 960 грн за 300 стр 3,20 грн/стр
Новокаховська міська рада 73,60 за 23 стр 3,20 грн/стр

Перше, що кидається в очі, майже всі міські ради, які виставили рахунок, затвердили вартість “фактичних витрат” не на рівні справжніх фактичних витрат, які у них йдуть на виготовлення 1 сторінки, а суттєво завищили її, до максимально дозволеного рівня. При цьому, Запорізька, Вараська та Новокаховська міські ради так поспішали виставити рахунок, що навіть не помітили, що запит стосувався документів, в яких міститься інформація з обмеженим доступом, яку необхідно ретушувати.

Повертаючись до першочергової проблеми, яка полягає в тому, що стаття 21 закону “Про доступ до публічної інформації” та Постанова КМУ №740 від 13.07.2011 стосуються відшкодування фактичних витрат на копіювання та друк, які передбачають витрати на папір, витрати на картридж, витрати на електроенергію, витрати на амортизацію техніки. І навіть якщо тлумачити слово “копіювання” не лише як ксерокопіювання, але й як сканування, то спроба прирівняти фактичні витрати на виготовлення сканкопії та ксерокопії, абсолютно не логічні і не вписуються в межі здорового глузду.

Маємо нагадати, що ненадання запитуваних документів є незаконним і має ознаки адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП). Неоприлюднення інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено законами України «Про доступ до публічної інформації» тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від двадцяти п’яти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Детальніше про відповідальність за порушення закону про доступ можна дізнатись на тематичному порталі “Знати, щоб діяти” https://access-info.org.ua/pravo- znaty/dlya-rozporyadnykiv/

 

Підготувала Олена Граждан


Хочете отримувати головні новини в месенджер? Підписуйтесь на наш Telegram та Whatsapp