16°

Ринкові тарифи: почав Порошенко, розбирається Зеленський, платять українці

Впровадження ринку електроенергії та газу тягне за собою підвищення тарифів для споживачів. Українці масово протестують проти підвищення цін.

Проблема не в самому ринку чи високих тарифах, як стверджують експерти, і до впровадження змін можна було підготуватися. Проте українці виявилися до зростання тарифів неготові, особливо, коли по кишенях уже суттєво вдарила пандемія.

Наразі депутати місцевих рад усіх рівнів активно приймають звернення до Уряду, президента, парламенту, НКРЕКП, щоб захистити інтереси виборців. Влада намагається впоратися із ситуацією.

Скасування пільг на енергоресурси почали ще при Порошенку

Прийняттям Закону “Про ринок електричної енергії” у 2017 році в Україні почали відмовлятися від пільг на електроенергію для населення. За словами експертів, утворення ринку електроенергії та новий формат взаємовідносин виробників та споживачів електроенергії – одна з вимог міжнародних партнерів, у тому числі ЄС.

Атомна енергетика, тарифи на електроенергію зросли

13 квітня 2017 року в українському парламенті тогочасною більшістю (Блок Порошенка, Народний Фронт, Опозиційний блок, Партія Ляшка) голосів було прийнято закон “Про ринок електричної енергії”. Цікаво, що навіть позицію деяких депутатів щодо збереження пільги в 30-кілометровій зоні тодішня більшість не врахувала.

Законодавство про ринок електроенергії, прийняте у 2017 році, як і утворення ринку газу – давні вимоги західних партнерів України

Нагадаємо, Закон “Про ринок електричної енергії” скасував чинний до того Закон “Про електроенергетику”, який передбачав зокрема пільговий тариф для населення 30-кілометрових зон поблизу АЕС. Норма закону про пільгу в 30% перестала діяти 11 червня 2019 року, з початком дії ринку електроенергії в Україні. Донедавна пільга надавалася відповідно до постанови НКРЕ, остаточно 30-відсоткову знижку скасувала НКРЕКП 6 січня цього року.

Подібна ситуація і з ринком газу, щоправда, профільний закон було прийнято у 2015 році, а діяти ринок почав усередині 2020 року. Тільки ринок стартував – і українці відразу зіткнулися з проблемою: де взяти гроші, щоб розплатитися за комуналку.

Сьогодні владу та олігархів звинувачують у скасуванні пільгових тарифів на комунальні послуги та зростанні тарифів. Хоча ринкові відносини у сфері постачання електроенергії та природного газу почали впроваджувати вже давно. Зараз питання стрімкого росту тарифів на газ та електрику турбує практично всіх громадян, тому уряд вимушено застосовує заходи для врегулювання ситуації.

Депутати Рівненщини прагнуть захистити своїх виборців

22 січня Рівненська районна рада, як і за кілька днів до того обласна, сформувала консолідоване звернення щодо захисту інтересів населення і виклали в ньому своє бачення рішень.

Депутат Рівненської райради Дмитро Ткачук прокоментував це звернення.

– Сьогодні ми з колегами-депутатами звернулися до уряду, парламенту, президента і регулятора (НКРЕКП – ред.) з проханням захистити інтереси громадян. Під час пандемії коронавірусу і з настанням опалювального сезону ринкові тарифи сильно вдарили по добробуту громадян. Крім підвищення ціни на газ наші виборці зіткнулися також з відміною пільг на електроенергію, і вартість комунальних платежів за січень зросла. Більшість українців до цього виявилися абсолютно неготовими, хоча перехід на ринкові відносини впроваджувався упродовж кількох останніх років, – говорить депутат від фракції “Слуга народу” в Рівненській районній раді Дмитро Ткачук.

Слід зауважити, що більшість громадян могли заздалегідь обрати вигідні тарифи та отримати уже цієї газ за цінами в півтора рази нижчими, ніж навіть граничні 6,99 гривні за кубометр.

Як пише BBC, “Нафтогаз” у серпні минулого року анонсував населенню тарифний план, за яким до 15 вересня можна було купити газ на рік вперед за фіксованою ціною – 4,73 гривні за кубометр. Регіональні газзбути пропонували газ по 4,99 грн до кінця опалювального сезону, а компанія TAS Energy навіть встановлювала ціну на рівні 4,39 грн.

У своєму зверненні райрада висловила консолідовану позицію. Головне зараз – не допустити необґрунтованого різкого підвищення тарифів для населення, захистити інтереси громадян до кінця опалювального сезону і на весь період карантинних заходів, скільки б вони не тривали. Також треба перевірити, чи тарифи справедливі, і усунути зловживання монополістів, – говорить Дмитро Ткачук. – Більшість споживачів не переукладали договорів з газопостачальниками і навіть не знали про таку можливість. Тому також слід донести до якнайбільшого числа українців інформацію, що можна купувати газ дешевше, розповісти, де і як це зробити.

Варто зазначити, що у зверненні депутати порушили відразу ряд тарифних питань: і пільги для 30-кілометрової зони навколо АЕС, і антимонопольні заходи для прозорого тарифоутворення на газ, і державне регулювання тарифів, і збільшення бюджетних витрат на субсидії.

Уряд наразі уже обмежив зростання тарифів та зобов’язав надавати дані про ціни на Держпродспоживслужбі для широкого оприлюднення.

Також для порівняння тарифів можна скористатися ресурсом Газотека, а укласти новий договір можна навіть онлайн.

Експерти про ринок енергоресурсів: Україна – на перехідному етапі

В цьогорічний опалювальний сезон гостро для населення постало саме питання ринку газу. Крім двох квитанцій за газ і раптового збільшених тарифів українці зіткнулися цього року і з жорстким карантином, який ще до зими відчутно вдарив по кишенях споживачів.

Систему формування тарифів на газ пояснила координаторка житлово-комунальних та енергетичних програм Громадянської мережі “Опора” Тетяна Бойко.

– Споживачі досі думають, що тарифи НАК “Нафтогаз” диктує держава. Насправді ж ринкова система ціноутворення працює інакше. Декілька років тому Україна підписала з Європейською комісією угоду і зобов’язалася інтегрувати газовий ринок до європейського, – зазначила вона.

На “вільному” газовому ринку, як наголосила експертка, тарифи формуються з огляду на конкурентоспроможність. Регулюють газовий та електроенергетичний ринок нормативно-правові акти (енергопакети). Україна нині перебуває на стадії переходу з другого енергопакету на третій. Останній передбачає спрощення умов для зміни постачальника газу, збільшення інструментів порівняння пропозицій та використання розумних лічильників.

Відповідно до нової системи ціноутворення споживачі отримують тепер не одну, а дві платіжки за газ. У другій платіжці вказана ціна за доставку або розподіл газу постачальником. Раніше вона додавалася до загальної суми. Саме це розділення і дозволило з 1 серпня споживачам самостійно обирати постачальника.

Що далі?

Газові платіжки та квитанції на електроенергію за січень, очевидно, засмутять і роздратують багатьох українців. Та в лютому і березні має бути легше.

Субсидії, компенсації, державне регулювання – не вихід із ситуації, це лише обтяжить бюджет, але тимчасове регулювання тарифів дасть українцям змогу легше впоратися з оплатою комунальних послуг. Тим більше, що зараз перед українцями постає набагато важливіше питання – як нарешті впоратися з пандемією.

Як на такі радикальні заходи щодо державного регулювання тарифів відреагує МВФ та іншим західним партнерам? З цим доведеться розібратися уряду.

У цивілізованих країнах десятки років пішли на те, щоб зробити ринки прозорими та такими, які працюють в інтересах споживачів. У нас ринок газу працює тільки півроку. За цей час мінімальна кількість споживачів встигла скористатися можливістю змінити постачальника.

Держава може дещо направити ринок в інтересах споживачів, проте цим не варто зловживати, якщо ми прагнемо до європейського майбутнього

Це, на думку уряду, абсолютно реально пояснити ЄС, МВФ та отримати від кредиторів згоду із тим, що у період коронакризи та в умовах присутності на ринку газу олігархічних компаній, рішення по встановленню верхньої межі для ціни газу є виправданим.

Разом з тим, обмежувальні заходи – тимчасові, тому до ринкових умов всім нам доведеться рано чи пізно звикнути. Як кажуть, “готуй сани влітку”.