26°

Скільки Рівне заплатить за муніципальну варту і хто її очолить

Чи настане порядок на вулицях з появою муніципальної варти? Чи стане вона приватною охороною для окремих політиків? Чи буде варта “тиснути” на дрібних підприємців? Хто очолить департамент і чому призначення непрозоре? Який позитив несе створення муніципальної варти? І головне – скільки вона насправді коштуватиме місту?

Спробували в цьому дещо розібратися, поки міські депутати ще можуть вплинути на рішення і порядок в місті.

В Рівному анонсували створення муніципальної варти, на яку будуть покладатися функції охорони правопорядку. Ідея муніципальної варти не нова і, як стверджують експерти, слушна та актуальна.

Проте наразі незрозуміло, в яку саме суму обійдеться міському бюджету Рівного формування муніципальної варти.

Заяву щодо ініціативи створення муніципальної варти опублікували на фейсбук-сторінці “Європейська Солідарність. Рівне”. На сайті Рівнеради 14 квітня з’явився і відповідний проект рішення.

Автори проекту рішення вважають, що

“Для створення Департаменту Муніципальної варти Рівненської міської ради та початку його функціонування необхідно буде виділення бюджетних коштів. Загальна сума бюджетного фінансування на 2021 рік становить 15 000 тис. грн”

– З Пояснювальної записки до проєкту рішення Про створення Департаменту Муніципальної варти РМР

При цьому до Департаменту, відповідно до проекту рішення, має увійти 24 особи. Очолювати його буде директор, призначений Рівненським міським головою за поданням профільного заступника відповідно до розподілу обов’язків – в даному випадку це Ігор Кречкевич, пов’язаний з місцевим осередком партії “Європейська солідарність”.

Скільки Рівне заплатить за муніципальну варту і хто її очолить
Фото ілюстративне

Для Департаменту навіть знайшли адресу перебування – м. Рівне, вул. Степана Бандери, 44.

Чим займатиметься ДМВ

19 квітня в Майстерні міста провели прес конференцію за участю трьох авторів проекту рішення – Павло Алексєвич, Наталія Майорова (від фракції “ЄС” в міськраді) та Світлана Марчук (“Рівне разом”), які розповіли про плани щодо створення та функцій Департаменту муніципальної варти.

Проблематика, якою буде займатися Департамент Муніципальної варти (ДМВ), як стверджують автори проекту рішення, наступна:

  • сміття, яке викидається на вулицях у невизначених для цього місцях;
  • знищення зелених насаджень;
  • паління трави а забруднення повітря;
  • продаж алкоголю та тютюну неповнолітнім
  • дотримання правил паркування в місті.

Отже, основні напрямки роботи ДМВ, відповідно, – це інспекція з благоустрою, інспекція з паркування, функціонування та дотримання концепції “Безпечного міста” (що передбачає відеоспостереження в місті) та взаємодія з Національною поліцією та ДСНС. Щодо останнього пункту, що цікаво, міські депутати від “ЄС” та “Рівне разом” заявили, що муніципальна варта повинна бути незалежною від поліції та підзвітна громаді.

При цьому правила благоустрою в Рівному будуть змінюватися. Зазначається, зокрема, про контроль ДМВ за торгівлею та рекламними вивісками в місті.

Скільки Рівне заплатить за муніципальну варту і хто її очолить
Муніципальна варта у Львові, крім іншого, займається охороною публічних заходів та місцевих підприємств, а також політиків

Автори проекту рішення розказали про необхідність передати майбутній ДМВ в монопольне керування систему відеоспостереження – “Безпечне місто”. А це передбачає не лише відео-фіксацію громадського порядку чи його порушень, а й технічні можливості для зберігання великої кількості відеоматеріалів.

Варто зазначити, що в Рівному станом на кінець січня налічувалося 92 камери спостереження. Тоді ж міський голова Рівного Олександр Третяк заявив, що цю кількість планують збільшити до 340. Контроль за станом цих камер, їхнє обслуговування, зберігання та обробка відео-матеріалів, ймовірно, покладатиметься на новостворений департамент.

Скільки грошей насправді потрібно муніципальній варті

Насправді автори проекту рішення не можуть озвучити остаточні цифри, а також не наводять повне та чітке економічне обґрунтування загальної вартості фінансування ДМВ.

Департамент, як заявив Павло Алексєвич, буде створюватися виключно за кошти міського бюджету.

Ми вирішили з міським головою створювати муніципальну варту поступово.

Для того, щоб її запустити нам потрібно буде 6-7 місяців. Є, допустимо, керівник у нас. Він – навмисно – не з Рівного, щоб не було місцевих суб’єктивних вражень. Потрібно буде допрацювати нормативно-правову базу, закупити обладнання, камери (персональні – ред.), форму, провести тендери, набрати персонал.

Ми, з однієї сторони, зараз приймаємо рішення про створення департаменту. Разом з тим, це не буде робитися дуже поспіхом. Я думаю, реально, повноцінно вона запрацює наступного року, – говорить Павло Алексєвич.

При цьому автори проекту щодо створення ДМВ, зокрема, міський депутат Алексєвич, посилаються на досвід інших міст, в тому числі – в питанні бюджету. Найчастіше – на Луцьк.

Озвучено авторами було 3 блоки витрат на 2021-й рік для створення ДМВ:

  • система відеоспостереження – 7 млн грн;
  • заробітна плата – 4 млн грн;
  • технічні засоби та ремонт приміщення – ймовірно, теж 4 млн грн, якщо виходити із загальної суми в 15 млн грн;

При цьому точних термінів початку роботи, проведення добору кадрів або ж чіткого штатного розпису не вказується. Хоча кандидатура на посаду директора департаменту, як визнали автори проекту рішення, в міського голови Рівного Олександра Третяка уже є.

(Не)прозорі конкурси та призначення

Працівники ДМР, як стверджують автори проекту рішення, будуть проходити відкритий конкурс, адже кадрові питання, як наголошується, – одні з найважливіших.

Я сподіваюсь, що максимально прозоро його (конкурс – ред.) зробимо, і всі рівняни зможуть бачити, як він (департамент – ред.) буде створюватися, – сказав депутат Рівненської міської ради Павло Алексєвич.

Прізвище майбутнього кандидата (кандидатки) на посаду директора Департаменту Муніципальної варти так і не озвучили, мовляв – на все свій час.

Скільки Рівне заплатить за муніципальну варту і хто її очолить
Пресконференція щодо створення Муніципальної варти. Зліва направо – Наталія Майорова (ЄС), Павло Алексєвич (ЄС), Світлана Марчук (Рівне разом)

Зважаючи на заяви, що фракції “Рівне разом” та “ЄС” домовилися про спільну позицію у створенні ДМВ, навіть при тому, що подання кандидатури віднесено до квоти саме Євросолідарності, слушно буде припустити, що більшість в Рівнераді уже знає, хто очолить Департамент. Єдиний поки відомий на загал факт про кандидата (або кандидатку) – він (або вона) з іншого міста.

Міський голова представить, призначивши його своїм розпорядженням, – говорить про майбутнього директора (директорку) депутатка Рівнеради від ЄС Наталія Майорова.

Відповідаючи на питання журналістів місцеві депутати, зокрема, підтвердили, що кандидатура – не тимчасова. Скільки часу прізвище потенційного очільника департаменту триматиметься в секреті і чи нагадуватиме все це історію з призначенням заступників Олександра Третяка – залишається тільки здогадуватися.

Як “муніципали” працюють в інших містах

Форм організації муніципальної охорони в Україні, як і закордоном, відомо декілька. Серед найпопулярніших саме в Україні – створення окремої комунальної установи (підприємства), структурного підрозділу у виконкомі або громадського формування.

В сусідніх нам країнах, наприклад, регулювання утворень міської поліції відбувається в законодавчому полі, як йдеться в матеріалі i.factor.ua. Видання пише також про приклади комунальних підприємств в України.

Окремі КП – один з найпоширеніших в Україні варіантів муніципальної охорони. Проте трапляється критика невиправданого роздування витрат цих КП, як, наприклад, у випадку зі Львівським КП “Муніципальна варта”. Штат ЛКП свого часу розширився до кількох сотень осіб, а розмір статутного фонду, не підкріпленого активами чи рахунками, почали вимірювати сотнями мільйонів. При цьому більшість бюджетних грошей просто “проїли” на заробітну плату.

Існування комунальних підприємств не заважає створювати і громадські формування. Показовими в цьому випадку є декларації заступника директора Київського КП “Муніципальна охорона”, який за сумісництвом отримував у 2019-2020 роках у дві зарплати, одна з яких – у місцевому громадському формуванні під назвою “Муніципальна варта”. Де саме згаданий заступник працював ефективніше – питання риторичне.

Скільки Рівне заплатить за муніципальну варту і хто її очолить
Громадське формування Муніципальна варта Києва

У випадку Рівного вирішили створити департамент у складі виконавчого апарату. Таку ж схему використали в Луцьку, на який часто посилалися під час прес-конференції. Проте свого часу і до ДМВ Луцької міської ради виникали фінансові питання – деякі його співробітники “підробляли” на здачі металобрухту з демонтованих конструкцій, і цей факт встановив суд. Це навіть стало приводом для критики особисто керівниці департаменту, – Сиротинської Юлії Ярославівни, та вимог щодо її звільнення.

Ризики і переваги Муніципальної варти в Рівному

Питання, які ми ставили на початку цієї статті, тепер отримують певні відповіді, які можна просто перелічити:

Муніципальна варта справді може позитивно вплинути на загальний порядок в місті, позитивного досвіду вистачає і в Україні, і закордоном. Головне – правильно та ефективно реалізувати її задум, основну ідею.

При цьому, монополія на створення органів охорони порядку, в тому числі партійна, – це ризик щодо їхньої адекватної працездатності. І як ДМВ буде виконувати свої повноваження, та перед ким по факту звітуватиметься – наразі питання до міських депутатів, які затверджуватимуть положення.

Повноваження ДМВ доволі широкі та описані загально. Боротьба з незаконною рекламою, відеоспостереження за всіма мешканцями міста, контроль підприємницької діяльності – це серйозний вплив на бізнес і велика влада для невеликого департаменту, керівника (керівницю) якої нам поки навіть не називають.

Задекларована “прозорість” нової влади вкотре дискредитується, і небажання озвучувати прізвища нових керівників – показова, попри очевидне існування домовленостей між різними політичними силами. Питання в порядок денний міськради також поки не включили, і це може відбутися в будь-який момент, в тому числі – на найближчому засіданні 29 квітня.

Разом з тим секретність щодо окремих призначень у, здавалося б, публічних органах місцевого самоврядування може підірвати довіру до них в цілому, а відсутність реальної конкуренції в умовах форсованого прийняття рішень може призвести до зловживань. З бюджетом в 15 млн грн (орієнтовним та неостаточним) цей ризик здається більш ніж реальним.

При всіх згаданих ризиках муніципальна варта – реально дієва ініціатива, що допоможе вирішити питання, яким роками приділяється недостатньо уваги, а 29 квітня 2021 року може початися нова історія в нашому місті.