2°

погода у Рівному

Як захистити свої права у супермаркеті

Сьогодні Всесвітній день захисту прав споживачів. Саме час поговорити про те, що турбує багатьох. Думаєте, що вам не можна фотографувати у супермаркеті? Гадаєте, що вам заборонено куштувати вагові продукти? Впевнені, що вас законно примушують залишати сумки перед входом у торговий зал? Ми вирішили розказати про те, як пересічному споживачу захистити свої права у супермаркеті.

Конфлікти в супермаркетах стаються доволі часто. Щоб уникнути таких прикрих ситуацій, потрібно знати свої права. Не варто розраховувати на швидке реагування Управління захисту споживачів. Краще покладатися на власні знання. Тим паче, що магазини часто грішать тим, що порушують права споживачів. У 2018 році Державна служба з питань безпечності харчових продуктів провела дослідження. Виявилося, що 52% торгових точок роздрібної торгівлі порушували права своїх клієнтів.

Далі інструкція с прямими посиланнями на всі нормативні документи, які допоможуть вам виграти імпровізований суд проти будь-якого супермаркету.

Заборона на вхід з напоями, морозивом, тваринами та колясками

На вхідних дверях багатьох супермаркетів можна зустріти наліпки, які попереджають клієнтів про те, що до магазину не можна заходити з напоями, колясками чи тваринами. Насправді до торгового залу законно можуть не пустити тільки покупця з домашнім улюбленцем. Все інше – це прості рекомендації, а не законні вимоги. Вам не можуть заборонити навіть заїхати в торговий зал на роликових ковзанах.

Заборона заходити в супермаркет з коляскою – це взагалі грубе порушення одразу декількох законів. Так, власник закладу обмежує право на вільне здійснення покупок жінками, а також урізає права і свободи матері, які прописані в 14-й статті Конвенція про захист прав людини та основоположних свобод. Крім того, таке обмеження порушує Закон України «Про захист прав споживачів». Якщо конкретніше, то статтю 17.

І навіть з собачкою в магазин ви все ж можете зайти. Але так як відповідальність за санітарний стан торгового залу несе саме власник, то він чемно попросить вас вийти. Ніяких штрафів за таку поведінку покупця чинне законодавство не передбачає.

Заходити в торговий зал з сумками

Ви зайшли в супермаркет і готові вже увійти в торговий зал. Але на вашому шляху з’являється охоронник і робить гучну заяву: «З сумками/рюкзаками/чемоданами не можна!». Якщо у вас вистачить спритності, оминіть цербера і спокійно чимчикуйте далі. Охоронник обов’язково спробує наздогнати вас і спробувати нав’язати свої умови. Але ви виявитеся озброєним. І ваша зброя – це постанова Кабміна від 15 червня 2006 р. N 833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів». У пункті 21 цього документа говориться, що суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити  доступ  споживачів  до торговельних об’єктів без здавання на збереження особистих речей,  крім товарів,  реалізація яких  здійснюється  у  таких  торговельних  об’єктах.

Уявімо, що на вашу відмовою охоронник все одно не хоче пускати вас в торговий зал. Тоді запропонуйте йому залишити особисті речі під його наглядом. Але не варто вірити йому на слово. Охоронник повинен заключити з вами договір, до якого прикріплюються його паспортні дані, вказується дата і час, а також зобов’язання гарантувати недоторканність вашого майна. Імовірніше, він відмовиться від такого сценарію. Тоді ви вже спокійно можете йти за макаронами.

Нерідко на камерах схову є попереджувальний напис «Адміністрація закладу за збереження особистих речей відповідальності не несе». Це фантазії адміністраторів. Адже існує такий собі Цивільний кодекс України, у статті 936 якого чітко вказано: «За договором зберігання одна сторона (зберігач) зобов’язується зберігати річ, яка передана їй другою стороною (поклажодавцем), і повернути її поклажодавцеві у схоронності».

У статті 937 цього д Кодексу вказано, що прийняття речі на зберігання може підтверджуватися видачею поклажодавцеві номерного жетона, іншого знака, що посвідчує прийняття речі на зберігання. А от в статті 950 зазначається, що за втрату (нестачу) або пошкодження речі, прийнятої на зберігання, зберігач відповідає на загальних підставах.

Чи можна фотографувати товар?

Багато хто з нас на зауваження продавця або охоронця, що фотозйомка в торговому залі заборонена, починає виправдовуватися: «Та я скину фото чоловіку/дружині, щоб точно купити те, що потрібно». Не потрібно ніяких виправдань. Той, хто вам забороняє фотографувати порушує закон.

По-перше, 34-ту статтю Конституції, котра кожному з нас надає право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір.

В статті 50 КУ йдеться про те, що кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена.

Отже, якщо ви не є загрозою для національної безпеки і не порушуєте територіальну цілісність нашої держави, фотографуйте собі на здоров’я.

Чи несе покупець відповідальність за розбитий товар

Знову вмикайте уяву. Ви ненавмисно розбили пляшку з молоком або шампанським Dom Pérignon врожаю 1995 року. Стаття 323 Цивільного Кодексу України говорить про те, що ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом.

Та не розслабляйтеся. Все залежить виключно від ситуації. Якщо ви перебували в стані алкогольного сп’яніння і просто не втрималися на ногах, або якщо ви відмовилися залишити великогабаритну сумку в сховищі і ненавмисно нею зіштовхнули пляшку з вітрини, тоді вирок один – ви винні. В інших випадках викликайте поліцію, якщо вас примушують оплатити зіпсований товар. Все залежить від обставин: переповнена вітрина, волога підлога, відстань між стелажами менше 1,4 метра і т.д.

Чи маєте ви право дегустувати продукти

Якщо продукція, яка реалізується в супермаркеті, вагова, ви маєте законне право покуштувати її. У шостій статті ЗУ «Про захист прав споживачів» вказано, що продавець зобов’язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію. А як ще отримати повну інформацію та переконатися в якості товару? Все вірно – скуштувати.

Чи можна споживати те, що ви збираєтеся купити, ще до каси

На це запитання є однозначна відповідь – ви можете споживати ту продукцію, яку збираєтеся придбати. Головне, потім оплатити товар, адже до моменту оплати він є власністю торгової точки. Більше того, помітивши вашу «нахабність», охоронник може супроводжувати вас до самої каси. На це він має повне право. Мати справу з поліцією доведеться тоді, коли ви відмовитесь платити за те, що з’їли.

Що робити, якщо ціна відрізняється на ціннику та на касі?

Ви берете картоплю за 10 грн/кг, а на касі виявляється, що вона коштує 12 грн/кг. Як діяти в цій ситуації?

У статті 655 Цивільного кодексу говориться, що за договором купівлі-продажу продавець передає або зобов’язується передати товар у власність покупцеві, а покупець приймає або зобов’язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. Саме ціна і є умовою договору. Взявши картоплю по ціні 10 грн/кг, ви дали згоду саме на цю умову. А от продавець не пристає на ці умови, тому що картопля коштує дорожче. Для укладання договору купівлі-продажу необхідна взаємна згода обох сторін.

У 691-й статті вказано, що якщо договором купівлі-продажу встановлено, що ціна підлягає зміні залежно від показників, що зумовлюють ціну товару, але при цьому не визначено способу її перегляду, ціна визначається виходячи із співвідношення цих показників на момент укладення договору (коли ви зважили товар, погодившись з ціною, зазначеною на ціннику) і на момент передання товару. Тобто добросовісний продавець обов’язково реалізує товар по «вашій» ціні. В іншому випадку ви можете звернутися до суду і апелювати до 633-ї статті: підприємець не має права відмовитися від укладення публічного договору за наявності у нього можливостей надання споживачеві відповідних товарів. У разі необґрунтованої відмови підприємця від укладення публічного договору він має відшкодувати збитки, завдані споживачеві такою відмовою.

Чи може охоронник перевірити вашу сумку

Ви все оплатили і готові вийти з магазину, але раптом спрацьовує сигналізація, і охоронники, немов поранені сайгаки, біжать до вас. Пам’ятайте, що співробітники магазину мають право перевірити лише пакет з продуктами та подивитися на чек. Особисті речі може оглядати тільки поліцейський. І лише у присутності понятих. Це регламентує стаття 264 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Якщо ви виявили, що придбали прострочений товар

ЗУ «Про захист прав споживачів» за продаж товару, у якого закінчився строк придатності, передбачає штраф. Він виросте, якщо магазин відмовиться повертати вам кошти за такий товар і складе десятикратну вартість продукту.

Якщо ви хочете повернути прострочену продукцію, зберігайте чек. Лише при такій умові ви зможете повернути покупку, або обміняти прострочені продукти на свіжі.

З Всесвітнім днем захисту прав споживачів вас! Пам’ятайте про свої права, але не забувайте і про обов’язки.


Хочете отримувати головні новини в месенджер? Підписуйтесь на наш Telegram та Whatsapp