4°

SEO

Як вибрати нішу для бізнесу

Декілька схожих компаній можуть займатися однією справою, але при цьому працювати на різну аудиторію і мирно існувати один з одним. Вся справа в товарній ніші, що визначає бізнес, умови його розвитку, конкуренцію, породжує попит та торговельну пропозицію. Але як вибрати нішу для бізнесу та побудувати прибуткову справу? Команда Mediyka знає відповідь!

Чому це важливо?

Товарна ніша – це діяльність компанії, орієнтир на цільову аудиторію та прояв конкурентних переваг. Наприклад, ви хочете відкрити заклад громадського харчування, але річ у тому, що таких закладів у місті – десятки та конкуренти легко задушать ваш молодий бізнес. Тоді потрібно скоротити нішу, зупинившись на ресторані мексиканської кухні чи кав’ярні. Можна звузити ще більше, вибравши тако-бістро чи чайну.

Вибір товарної ніші визначає:

  • Позиціонування підприємства над ринком.
  • Спеціалізацію бізнесу.
  • Показники аудиторії.

Відкривши чайну, власник втратить фанатів кави, але уникне конкуренції серед кавових і набуде аудиторії чайних гурманів.

Ніша для бізнесу: як вибрати?

Підприємці-початківці зазвичай шукають затребувану або прибуткову нішу, порушуючи при цьому головне правило: орієнтованість на себе. Тут нема універсального вибору. Ціль – вибрати так, щоб ринок приніс максимум вигоди саме вашій компанії. Перед ухваленням рішення дайте відповідь на наступні питання:

Що подобається та що вміємо?

Особисті інтереси – перше, що варто подумати. Прибутковий бізнес – це, звичайно, чудово, але користі від роботи буде небагато, якщо ви не отримуєте від неї задоволення. Якщо вам цікава ваша справа, ви прагнете краще зрозуміти специфіку, розвинути її до досконалості. Інакше бізнес набридне вже за кілька місяців, а ви захочете знайти щось інше.

Потім оцініть свої знання, навички, уміння. Запитайте себе, що ви вмієте робити і в чому знаєтеся на 100%, оціните можливості. Випишіть усі варіанти, що прийшли на думку, спробуйте знайти точки дотику.

У чому особливості ринку?

Ви визначили сферу діяльності, яку розумієте та любите, тепер потрібно вивчити пристрій ринку. На що звернути увагу:

Рівень попиту. Будь-який бізнес приречений на провал, якщо він нікому не потрібний. Якщо ви вибрали занадто специфічну або вузьку нішу, то будьте готові, що вам доведеться створювати аудиторію самостійно. Оцінити рівень попиту можна за частотою пошукових запитів. Введіть ключові слова в Google Keyword та вивчіть їх частоту по регіону.

Конкуренція. Чим більше конкурентів у обраній сфері, тим вища затребуваність бізнесу. Популярна ніша завжди прибуткова, але цей прибуток потрібно відстояти у жорсткій боротьбі.

Аудиторія. Ще до відкриття компанії складіть портрет цільової аудиторії або ідеального покупця, ґрунтуючись на наступних характеристиках:

  • стать;
  • вік;
  • географія;
  • інтереси;
  • дохід, професія;
  • потреби і т. д.

Торгова пропозиція. Ви знаєте свого клієнта, але як його зацікавити? Продумайте торгову пропозицію, яка закриє всі «болі» аудиторії, вирішить її проблеми. Його функція – запам’ятатися, наголосити на користь, на відміну від конкурентів.

Облік витрат та доходів. Плануйте бюджет перед запуском проекту. Складіть план усіх можливих видатків, від зарплати працівників до оплати комунальних рахунків. Заздалегідь продумайте зразкову цифру доходу, зіставте із витратами. Так інвестиції не будуть витрачені марно, і ви утримаєте фінансову ситуацію під контролем.

Яку нішу вибрати?

Існує кілька сегментацій товарної ніші:

  • орієнтація на фізичні чи юридичні особи;
  • ґендерна сегментація: чоловіки, жінки;
  • вік;
  • ціна (економ-клас або елітне виробництво).

Більш складний поділ залежить від обраного типу бізнесу та чіткого розуміння аудиторії.

Маленька бюджетна кав’ярня-бістро з класичним асортиментом напоїв залучить більше клієнтів, але приноситиме не надто великий прибуток.

Більш серйозна аудиторія потребує відповідного приміщення і збиратиме не так багато клієнтів, але приноситиме значний прибуток.

Чи можна реалізувати проект?

На цьому етапі потрібно перевірити, чи вистачає ресурсів для реалізації проекту і чи зацікавлена ​​в цьому аудиторія. Переконайтеся, що у вашому розпорядженні все необхідне обладнання, приміщення, персонал. Для старту підбирайте специфіку, яка принесе максимум прибутку за мінімум витрат.

Спробуйте зрозуміти, чи ви цікаві аудиторії, визначте причину, з якої клієнти повинні звертатися саме до вас. Дізнатися думку можна за допомогою опитувань, у тому числі в соціальних мережах, проведіть розсилку або перегляньте статистику пошукових запитів. Також можна звернутися до спеціалізованих компаній, які можуть відібрати фокус-групу та провести точний аналіз.

Які інструменти необхідні для просування?

Етап розробки стратегії, бізнес-аналітики. Спеціальні дослідження та метрики допомагають встановити цілі, моніторити їх досягнення, відстежувати характеристики та поведінку користувачів, оперативно вносити зміни. Все це необхідно для розвитку проекту, налаштування бізнес-процесів.

Головні помилки

  1. Ви створили бізнес, в якому не знаєтеся. Цю помилку зазвичай роблять новачки, які сподіваються швидко отримати прибуток. За такого підходу справа розвиватиметься дуже повільно або застопориться зовсім. Альтернативний варіант – доручити управління фахівцю, який розуміється на обраній сфері.
  2. Самовпевненість. Деякі підприємці не проводять глибокий аналіз ринку, покладаючись на власну думку. Без первинної аналітики ви можете потрапити в нішу із щільною конкуренцією або навпаки надто вузьку сферу, в якій ваш товар виявиться незатребуваним.
  3. Незрозуміла реклама. Торгова пропозиція, в якій немає чіткого уявлення про те, чим ви займаєтеся, прирікає вашу справу на провал. Аудиторія має чітко розуміти суть бізнесу, умови пропозиції та клієнтуру без додаткових розшифровок та уточнень. Інакше повідомлення пройде повз клієнтів, а клієнти – повз вас.

Висновки

Однозначної відповіді питання «Як правильно вибрати нішу для бізнесу» немає. Кожен підприємець вирішує відповідно до власного досвіду, уміння, знань, інтересів. При виборі товарної ніші не варто покладатися на «список затребуваних товарів» або «топ прибуткових проектів» — це може призвести до невдалого рішення, втрати коштів і часу.

Відповідайте по порядку на основні питання, вивчайте ринок, аудиторію, конкурентів, і ви легко знайдете саме свій варіант корисної і прибуткової справи.


Хочете отримувати головні новини в месенджер? Підписуйтесь на наш Telegram та Whatsapp